‘Lang lag Truckparking Hazeldonk er bij als niemandsland; nu is het een visitekaartje’

Het voormalige douaneterrein Hazeldonk, op de Nederlands-Belgische grens bij Breda, stond tot voor kort steevast in de nationale top 3 van onveiligste parkeerplekken voor vrachtwagens. Maar dat is verleden tijd. Op de 24/7 beveiligde truckparking die de Brabantse ondernemer Ton Barten hier met steun van de BOM realiseerde, kunnen chauffeurs met een veilig gevoel hun rust pakken. “Zo hoort dat op een logistieke hotspot tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen.”

Vrijdagmiddag, 12:10 uur. Vanaf het parkeerterrein van Hazeldonk ziet Ton Barten een onafgebroken stoet vrachtauto’s voorbijtrekken op de snelweg E19/A16. “Dit is één van de drukste grensovergangen van Europa. Iedere dag passeren hier zo’n 25.000 vrachtwagens. En met de aanhoudende economische groei wordt dat alleen maar meer.”

Hoewel vrachtwagenchauffeurs zich tegenwoordig aan streng gecontroleerde rust- en rijtijden moeten houden, zijn veilige parkeerplekken lastig te vinden. In veel gevallen moeten ze het doen met een plek bij een benzinestation, op een industrieterrein of in een weiland. Ton Barten springt met zijn bewaakte truckparkings in dat gat. Inmiddels exploiteert hij er meerdere: bij Rotterdam, in Duiven en - sinds oktober 2017 – dus ook op Hazeldonk.

Toegangscontrole, kentekenregistratie en camerabeveiliging

Barten geeft een rondleiding. Het met schrikdraad omheinde parkeerterrein van Hazeldonk biedt plek voor zo’n 200 vrachtwagens. Er is inbraakdetectie, toegangscontrole en kentekenregistratie en overal hangen camera’s. In een kantoortje houdt een bewaker continu de beeldschermen in de gaten. “Met een kostbare lading, zoals smartphones of computers, heb je al gauw voor meer dan een miljoen achterin liggen”, vertelt Barten. “En als je overvallen of bestolen wordt, heeft dat enorme impact. Zo ken ik een chauffeur die zijn cabine van binnen met spanband dichtzette voordat hij ging slapen.”

Hier is het netjes, schoon, en ook nog eens bewaakt

Behalve beveiligde parkeerplekken, biedt Truckparking Hazeldonk chauffeurs allerlei faciliteiten zoals een tv, wifi, dartborden, douches, toiletten en wasmachines. Het eerste uur parkeren is gratis, bijvoorbeeld om even te eten in het nabijgelegen truckersrestaurant, en voor € 14 kunnen ze er in hun cabine overnachten.

Van niemandsland tot visitekaartje

Ton van Tilburg is blij met het initiatief. Hij is voorzitter van Logistic Center Hazeldonk-Meer, het bedrijventerrein bij de truckparking waar vooral logistieke bedrijven zijn gevestigd. “Lang lag het er hier bij als niemandsland; nu is het een visitekaartje. De beveiligde parking is uitstekend voor de representativiteit van ons bedrijventerrein, en daarmee voor het arbeids- en vestigingsklimaat. Deze voorziening past bij een moderne en professionele logistieke hotspot.”

Voor de Europese Unie is het realiseren van secure lanes (vrachtwagen op de weg óf gestald onder een camera) een belangrijk agendapunt, zodat chauffeurs hun werk veilig en op een prettige manier kunnen doen. Daarnaast eisen zowel transportbedrijven als verzekeraars steeds vaker dat chauffeurs hun wagen op een beveiligd terrein neerzetten. Ondanks dit momentum bleek het voor Barten een grote uitdaging om financiering te vinden. Barten: “Banken waren huiverig: gaan chauffeurs wel betalen voor een veilige omgeving?”

De BOM schoot te hulp door een deel van het vastgoed te financieren, Europese subsidies veilig te stellen en een erfpachtconstructie te regelen zodat aankoop van de grond niet nodig was. Verder bood de BOM onder meer begeleiding bij het aangepast krijgen van het bestemmingsplan. “Zonder de experts van de BOM - met hun netwerk en hun kennis van financiering en gebiedsontwikkeling - was dit niet gelukt”, aldus Barten. “Ik denk dat dit soort parkings straks volstrekt normaal zijn in Europa. We kunnen nu laten zien dat hier een markt voor is. Daardoor zijn private financiers bij volgende parkings mogelijk wél geïnteresseerd.”

‘Van mij mogen er meer komen!’

Intussen heeft René, al dertig jaar trucker, zijn wagen op de parking neergezet. Hij stapt uit zijn cabine om wat te gaan eten. René rijdt met aardappelen in België, Duitsland en Frankrijk. Geen dure lading dus, maar hij parkeert hier graag. “In Frankrijk kun je geen fatsoenlijke plek vinden om te rusten. Eén en al smerigheid, die parkeerplaatsen. Hier is het netjes, schoon, en ook nog eens bewaakt. Dat is maar wat prettig. Van mij mogen er meer komen!”

82% Daling van het aantal aangiftes van ladingdiefstal/diefstal trucks op Hazeldonk in de eerste zes maanden na opening van de beveiligde truckparking (vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder).

Bron: Het percentage is berekend op basis van cijfers van de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie.