De ASEAN-regio wordt gezien als een groeiregio met enorm veel potentie. Hard op weg om de vierde economie ter wereld te worden. Dit biedt volop kansen voor Nederlandse bedrijven in de High Tech en Smart Industry sector. Van maandag 30 oktober tot en met vrijdag 3 november bezochten ruim 25 Nederlandse bedrijven Maleisië en Vietnam. Een missie die in het teken stond van de goede relatie met ons land. Dat werd extra bekrachtigd doordat demissionair minister-president Mark Rutte op onderdelen van de reis aansloot.
De missie, onder leiding van Brigit van Dijk - van de Reijt, ceo BOM, gaf bedrijven de kans deze markten verder te ontdekken en contacten op te doen voor business development en innovatiesamenwerking. Het programma bestond uit meerdere bezoeken aan bedrijven in de hightech ecosystemen van Maleisië en Vietnam, waaronder ook Nederlandse bedrijven als KMWE, NXP en BESI en grote buitenlandse spelers als Intel en Samsung. In Penang, Kuala Lumpur en Hanoi waren High Tech Business Forums georganiseerd op thema's als innovatie, ecosysteemontwikkeling en talent. Veelal werden deze forums voorafgegaan door matchmaking sessies voor de deelnemende bedrijven. Tot slot was er elke dag wel een netwerkevenement waar vertegenwoordigers van overheid, kennisinstellingen en bedrijven elkaar konden ontmoeten.
Robert Manders werd door BOM gewezen op de missie. De ceo en co-founder van MTA Group noemt de reis een ‘unieke quick scan van de regio’. “Een volledig ontzorgd, gecomprimeerd en efficiënt programma waarin ik in vijf dagen een goed beeld heb gekregen van Maleisië en Vietnam. Ik heb veel mensen gesproken die al ervaringen hebben in deze landen, bedrijven bezocht – en dit waren niet de minste - en kennisgemaakt met de absolute hotspots.”
De deelnemende bedrijven en kennisinstellingen aan de missie zijn hoofdzakelijk actief in de sectoren hightech manufacturing (halfgeleiders en chipontwerp, elektronica, high-precisie, industrie 4.0 toepassingen) en digitalisering (softwareontwikkeling en ICT diensten, kunstmatige intelligentie (AI), cyberveiligheid en Big Data).
De motivatie van bedrijven om deel te nemen loopt uiteen. Variërend van het betreden van nieuwe markten tot het outsourcen van productie. Manders noemt de ‘grilligheid’ van de markt als belangrijkste reden. “MTA Group wil graag schaalbaar groeien. Een betrouwbaar en flexibel netwerk van partners is daarbij erg belangrijk. Het uitbreiden van onze productiecapaciteit naar Zuidoost Azië staat daarom al een tijdje op ons verlanglijstje. We zijn op zoek naar betrouwbare partijen die onze taal spreken. In Europa kennen we dit soort partners. In deze regio nog niet.”
'Het lijkt op een timelapse. Alsof je een maand daar bent geweest, maar dan in vijf dagen'
Robert Manders - CEO en co-founder MTA Group
De machinebouwer noemt ‘de mix van profit en pleasure’ als unicum. “Je bent met gelijkgestemden. Ondernemers die praktisch heel dichtbij je wonen, spreek je ineens aan de andere kant van de wereld. Je groeit naar elkaar toe en stelt de vraag ‘wat kunnen we samen doen en wat kunnen we van elkaar leren’ in de regio. En tja, de aanwezigheid van Rutte was wel de kers op de taart.”
Op de vraag of Manders in zijn opzet is geslaagd, antwoordt hij bevestigend. “Met name Maleisië lijkt onderscheidend in high-mix-low-volume-high-complexity, wat voor ons bedrijf cruciaal is. Ik heb meer dan twintig nieuwe contacten opgedaan. Dit moet leiden tot een shortlist van bedrijven waar we echt iets mee kunnen en in een later stadium tot pilots als testcase voor samenwerking. Mooi als dit op twee à drie plekken van de grond komt.”