Bij onze eigen bedrijfsactiviteiten wordt via directe sturing en controle bewust aandacht gegeven aan de maatschappelijke en milieuaspecten van ons handelen. Dat doen we in de rol van gebruiker van goederen en diensten, en als werkgever.
De BOM als gebruiker van goederen en diensten
De BOM streeft naar bewustwording en optimalisering van het verbruiksprofiel voor zowel energie , papier, onze afvalstromen alsook van het aantal vliegreizen en gereisde zakelijke kilometers.
Begin 2017 hebben we ons vernieuwde pand in gebruik genomen. Mede dankzij de energiebesparende oplossingen van Ovvia (een duurzaam partnership waarin BOM Renewable Energy participeert), is in het najaar van 2017 het BREAAM duurzaamheidscertificaat (‘VERY GOOD’) toegekend aan ons pand. In onderstaande tabel is het meerjarig gebruiksprofiel van de BOM opgenomen. Hieruit valt af te leiden dat in 2017 de consumptie van zowel elektriciteit als gas zijn gedaald. Indien dit wordt vertaald in energieverbruik is een afname van ruim 33% ten opzichte van het verbruik in 2016 zichtbaar. Wij zien hierin een bevestiging voor de keuze voor energiezuinige technologie.
Tevens valt op dat - na de ingebruikname van de vernieuwde ICT-omgeving en het flexibele kantoorconcept - het papierverbruik aanzienlijk is gedaald met zo'n 30%. Wij zien hierin een bevestiging dat de extra fysieke en digitale mogelijkheden om papierloos te kunnen werken, zijn weerslag vindt.
Nr | Description | Eenheid | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
CO2 voetprint | Gebouwen | ||||||
1 | Consumptie van elektriciteit | kWh | 147.605 | 146.277 | 110.992 | 108.189 | |
2 | Consumptie van aardgas | m3 | 15.414 | 17.352 | 15.385 | 10.570 | |
Vervoer | |||||||
3 | Verbruik lease auto's: diesel | liters | 13.136 | 9.327 | 8.494 | 5.770 | |
4 | Verbruik lease auto's: benzine | liters | nvt | nvt | nvt | nvt | |
5 | Verbruik lease auto's: LPG | liters | nvt | nvt | nvt | nvt | |
6a | Vliegkilometers (< 500 km) | kilometers | 6.262 | 3.957 | 2.181 | 351 | |
6b | Vliegkilometers (501-1600 km) | kilometers | 30.417 | 27.813 | 10.408 | 4.427 | |
6c | Vliegkilometers (> 1600 km) | kilometers | 494.698 | 522.611 | 273.632 | 373.035 | |
7 | Totaal aantal zakelijk gereden | kilometers | 313.462 | 328.158 | 346.937 | 287.922 | |
Afval / papier | Papier | ||||||
8a | Aantal pakken papier ingekocht | Aantal pakken | 480 | 480 | |||
8b | Gewicht papier per m2 | Gram | 80 | 80 | |||
9 | Geproduceerde afdrukken per jaar | Aantal afdrukken | 469.087 | 315.689 | |||
Afval | |||||||
10 | Kantoorafval: gemengd | kg | 37.632 | 46.208 | 48.027 | 47.208 | |
11 | Kantoorafval: plastic ter recycling aangeboden | kg | 6.720 | 6.720 | 6.925 | 6.960 | |
12 | Kantoorafval: papier ter recycling aangeboden | kg | 48.048 | 55.248 | 52.569 | 48.268 | |
Divers | |||||||
13 | Aantal m2 kantoorruimte | m2 | 1.568 | 1.568 | 1.568 | 1.568 | |
14 | Aantal FTE's per 31-12 | FTE's | 70 | 77 | 74 | 74 | |
Kengetallen | |||||||
Energieverbruik (in MJ) | MJ | 1.075.990 | 1.019.231 | 1.075.788 | 724.021 | ||
Energie in MJ per m2 vloeroppervlak | MJ per m2 | 686 | 650 | 686 | 462 | ||
Energie in MJ per FTE | MJ per FTE | 15.393 | 13.185 | 13.609 | 9.738 | ||
Vliegkilometers per FTE | Vliegkm per FTE | 7.602 | 7.172 | 3.868 | 5.106 | ||
Zakelijke autokilometers per FTE | Km per FTE | 4.484 | 4.245 | 4.688 | 3.891 | ||
Papierverbruik in prints per FTE | prints per FTE | 6.339 | 4.266 | ||||
Afval per FTE | Kg per FTE | 1.322 | 1.399 | 1.453 | 1.384 |
Toelichting:
het papierverbruik wordt vanaf 2016 niet meer gerapporteerd op inkoopwaarde maar op daadwerkelijk verbruik.
De BOM als werkgever
De BOM is een mensgerichte organisatie waarin competenties vooropstaan en waarin verbinding met anderen en de ontwikkeling van medewerkers moeten bijdragen aan een goede invulling van de kernopdracht. Dit doen we via ons HR-beleid. Meer informatie daarover is opgenomen in hoofdstuk 7.
Ons HR-beleid is er tevens op gericht om medewerkers een veilige en motiverende werkomgeving te bieden. Het ziekteverzuim bij de BOM laat al een geruim aantal jaren een positief beeld zien. Toch blijft monitoring van groot belang om tijdig signalen van eventuele ongewenste of onveilige situaties te kunnen opvangen. Het ziekteverzuim bij de BOM kwam in 2017 uit op 2,0 % (in 2016 was dit 2,2 %), wat beduidend lager ligt dan het landelijk gemiddelde van 5,0 % in de niet-commerciële dienstverlening (CBS 2017).
De BOM kent geen cao; met alle medewerkers zijn individuele arbeidsovereenkomsten aangegaan. De arbeidsvoorwaarden zijn vastgelegd in een specifiek personeelsreglement, waarbij functie-inschaling en beloning zijn gekoppeld aan het Bezoldigingsbeleid Burgerlijke Rijksambtenaren (BBRA). Dit reglement geldt voor alle medewerkers, inclusief bestuurders, en wordt – indien mogelijk – in afstemming met de ondernemingsraad en onder toezicht van de rvc jaarlijks geactualiseerd. De grootste wijzigingen in 2017 zijn:
invoering competentiemanagement en de bijbehorende cyclus van beoordelings- en ontwikkelingsgesprekken;
herziening van een aantal functieprofielen (inclusief functie-inschaling) op basis van de organisatie-aanpassingen die voortvloeien uit de nieuwe mjp strategie en;
doorvoering arbeidsvoorwaardenaanpassing, waarmee de BOM de loonaanpassingen 2017 voor rijksambtenaren volgt.
In de arbeidsvoorwaardenregeling zijn gedragscodes opgenomen ten aanzien van omgangsvormen, melding (zakelijke) nevenfuncties en het gebruik van ter beschikking gestelde bedrijfsmiddelen. Daarnaast kennen wij een klokkenluiders- en een formele klachtenregeling via een externe vertrouwenspersoon.
Als werkgever vinden wij dat diversiteit en stimulering van mensen met een (mogelijke) afstand tot de arbeidsmarkt bewust dient te worden meegewogen in de beoordeling van de geschiktheid van (nieuwe) medewerkers.