Organisatie en medewerkers
In 2023 heeft er een herijking van de topstructuur plaatsgevonden. Het directielid van de fondsen is afgetreden en special advisor geworden. Met deze wijziging is er ook een nieuwe statutair bestuurder voor de fondsen aangesteld.
We zijn van twee directieleden naar één gegaan. Het MT bestaat sinds juli 2023 uit vijf personen, zijnde de managing directors van Internationaliseren, Ontwikkelen, Investeren (tevens statutair bestuurder fondsen) en Business Insights & Control en de CEO. Onder leiding van de CEO geven zij collectief sturing aan de organisatie. Er is ook een aantal andere aanscherpingen gedaan binnen de organisatie. De rol van teamlead is officieel gemaakt, impact en product development zijn rechtstreeks onder de CEO geplaatst wegens het BOM-brede karakter, en de opdracht voor en verwachtingen aan de themateams zijn nog duidelijker gesteld. Dit alles in goede samenspraak met de RvC en OR.
Cultuur en gedrag
Er is een medewerkers(tevredenheids)onderzoek uitgevoerd in 2023. De resultaten zijn zeer goed. De tevredenheid is hoog; samenwerking met directe collega's gaat goed; medewerkers voelen zich veilig; weten waar ze het voor doen en beoordelen het management positief. Aandachtspunten zijn de hoge werkdruk en kennisdeling, daarnaast zien niet alle medewerkers voldoende doorgroeimogelijkheden. Het samenwerken tussen verschillende afdelingen en hybride werken worden als drempel genoemd voor kennisdeling.
De eNPS (Europese Employee Net Promotor Score) is met 81 uit 100 uitzonderlijk hoog; BOM heeft opvallend veel promotors.
De klokkenluidersregeling heeft een update ondergaan volgend op nieuwe wetgeving. Volgens het jaarbericht zijn er in 2023 geen meldingen binnengekomen bij de vertrouwenspersoon rondom grensoverschrijdend gedrag of integriteitskwesties.
Personele bezetting
In 2023 zijn er 23 nieuwe medewerkers gestart bij de BOM; 12 medewerkers hebben de organisatie verlaten. Opvallend is dat de helft van de vertrekkers nu werkzaam is bij een organisatie binnen het BOM-netwerk. Het vrijwillige verloop voor 2023 is 11%. Een verloop van 10% wordt gezien als gezond voor een organisatie.
We merken dat BOM een populaire werkgever is. We ontvangen veel (open) sollicitaties en het lukt ons over het algemeen goed om vacatures in te vullen, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt.
Het ziekteverzuim was 3,2% in 2023, gelijk aan dat van 2022 en onder het landelijk gemiddelde.
Diversiteit
In 2023 heeft BOM, samen met de andere Nederlandse ROM’s en in totaal 64 partners, Code V getekend; de Nederlandse Code Stimuleren Vrouwelijk Ondernemerschap. Code V richt zich op het verbeteren van de ondernemerskansen voor vrouwen in Nederland via de onderdelen: inzichten krijgen, interventies doen en investeren. Hier ligt vooral een kans binnen de portfolio ondernemingen van de ROM’s. BOM stimuleert diversiteit in de organisatie. We willen een inclusieve organisatie zijn, met een evenwichtige vrouw-manverdeling. De verdeling binnen het nieuwe MT is twee vrouwen en drie mannen. Binnen de RvC is de verdeling drie vrouwen en twee mannen. Het personeelsbestand bestond in 2023 voor ruim 40% uit vrouwen.
Kandidaten die qua netwerk, ideeën of achtergrond een verrijkende aanvulling voor de organisatie zijn, zijn meer dan welkom.
Marketing en distributie
Imago is een van de meest waardevolle assets van BOM. Een heldere positionering en bijbehorende profilering is van belang om onze dienstverlening onder de aandacht te brengen van de doelgroep en daarmee bij te dragen aan het realiseren van onze doelstellingen. De reputatie van BOM wordt continu gemonitord en waar nodig bijgestuurd, zoals bij de media-aandacht omtrent Lightyear. De zichtbaarheid van BOM wordt proactief versterkt door de inzet van de eigen communicatiekanalen en actieve persbenadering, in lijn met de positionering van BOM.
Interne beheersing
In 2023 investeerden we in het verkrijgen van projectfinanciering en subsidies, en in de projectbeheersing die daarbij hoort. BOM maakte daarin een groei door, en is in staat om de groeiende portefeuille op gestructureerde wijze te beheersen en verwerken in de jaarcijfers.
In 2022 verbeterden we het waarderingsproces van participaties en investeringen. In dit proces stelden we de inhoudelijke rol van de investment manager centraal. Een goede participatiewaardering houdt rekening met toekomstige ontwikkelingen, kansen en risico's van hoog en laag niveau. Om de uitkomsten verder te verfijnen, voegden we in 2023 een extra stap toe aan het proces: het toetsen van de waardering en besturen van het proces door business control en support. Inzichten worden vastgelegd in een waarderingsrapportage die wordt beoordeeld door management en directie. In 2023 hebben we dit proces opgenomen in onze digitaliseringslaag, wat heeft bijgedragen aan de structuur van de beoordeling, de kwaliteit van de commentaren en robuustheid van het proces.
Informatiebeheersing intern en extern
In 2023 is, binnen het Secure by Design-beleid, het onderdeel ‘Endpoint Protection’ afgerond: alleen BOM-compliant devices krijgen toegang tot de digital BOM-omgeving en daarmee de data van BOM.
Er is een begin gemaakt met de herinrichting van de compliance van de kantoorautomatisering (Sharepoint, Teams, OneDrive). Enerzijds met als doel om risico’s op data-integriteit te minimaliseren, anderzijds om als organisatie compliant te zijn voor het gebruik van AI in 2024.
Het lokale IT-netwerk van BOM is vernieuwd (LAN, WLAN en VLAN), waarmee de security op netwerkapparatuur, zoals wifi-punten, presentatieschermen en printers, sterk is verbeterd.
Digitalisering en dataficering
Er is in 2023 een datastrategie opgesteld om te kunnen blijven voorzien in de groeiende behoefte aan dataproducten binnen BOM. Waar er enerzijds is geïnvesteerd in de dataficering van bedrijfsprocessen en rapportages, ziet BOM ook een groeiende behoefte in de markt om samen te werken met behulp van data. Er zijn diverse projecten gestart, met name gericht op landelijke samenwerking voor de ontwikkeling van jonge ondernemingen. Daarnaast zijn er koppelingen gelegd tussen diverse externe databronnen.