Onvoldoende marktvalidatie hindert NL startups om door te groeien

Sectoren zoals energie, zorg en voedsel hebben dringend behoefte aan verandering. Startups staan centraal in deze transities; daar worden nieuwe technologieën en oplossingen in hoog tempo ontwikkeld. Recordinvesteringen van de afgelopen jaren laten zien dat er veel vertrouwen is in startups. Echter blijkt uit onderzoek op basis van data van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM), Gritd en andere partners dat de meeste startups niet doorgroeien. Hierdoor gaat veel potentieel verloren. Potentieel dat nodig is om de energie, zorg en voedsel transities mogelijk te maken.

De onderzoekers zien dat er te weinig in de markt wordt gevalideerd of er behoefte is aan het product. In iedere fase van de groei kan marktvalidatie sterk worden verbeterd. Als de validatie goed is, lukt het ondernemers wel om sneller te groeien. Een betere afstemming van begeleiding en financiering is van grote invloed op de snelheid en efficiëntie waarmee start-ups groeien tot volwassen bedrijven.

De onderzoekers hebben afgelopen jaar de groeicijfers van 400 Nederlandse start-ups geanalyseerd.

Dit zijn de vijf belangrijkste conclusies:

1. Onvoldoende markt validatie hindert groei

Markt validatie langs alle fases en mijlpalen moet worden verbeterd. Het bereiken van een product-market fit is het grootste obstakel.


2. Startups zijn potentiële groei machines van de Nederlandse economie

Zij hebben een jaarlijkse omzetgroei van 39%, een werknemersgroei van 20% en een financieringsgroei van 36%.


3. De potentie is hoog en de ambitie zelfs hoger

Startups vinden het moeilijk om de hoge ambities te bereiken. De gemiddelde omzetgroeiverwachting van 250% per jaar is 7x hoger dan doorgaans wordt gerealiseerd.


4. Focus op de juiste mijlpalen om consistent te groeien

Consistent groeiende startups die de product-market fit hebben bereikt zijn 21% jonger en hebben dus minder tijd nodig om op te schalen.


5. Marktonderzoek moet beter voordat startups gaan verkopen

Ondernemers moeten gemiddeld 3x meer interacties met potentiële klanten hebben.

Om de snelheid en de efficiëntie van de groei van startups te bevorderen, pleiten de auteurs van het rapport voor een gemeenschappelijke landelijke aanpak bij de begeleiding van start-ups en een betere afstemming van begeleiding en financiering.

Het Startup Development Report 2022 kwam tot stand dankzij de volgende partners: Invest-NL, Yes! Delft, Shaping Impact Group, NOM, Founded In Friesland, Braventure, Techleap.nl, Rabobank, NovelT, Innovation Quarter, Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en Foodbytes.

Deel deze pagina