‘Als je tot de beste R&D-centra wilt behoren, moet je met wereldspelers werken’

Toevoegen aan mijn verslag
International trade

Holst Centre in Eindhoven heeft al sinds zijn oprichting in 2006 klanten in het buitenland. Sinds een paar jaar werkt het onafhankelijke R&D-centrum bij de betreding van nieuwe internationale markten intensief samen met BOM International Trade. Managing director Ton van Mol: “Dankzij het netwerk van de BOM hebben we veel meer buitenlandse leads binnengehaald. Uiteindelijk leidt dat tot nieuwe klanten.”

SDG 8: Waardig werk en economische groei

  • Delta FTE aan het werk: 230

  • Delta omzet: 45 miljoen euro

SDG 9: Industrie, innovatie en infrastructuur

  • Aantal patenten: 130

Het credo van Holst is ‘The future belongs to those who create it’. Wat betekent dat in de dagelijkse praktijk?

“Holst is een samenwerking van TNO en het Vlaamse imec. Wij ontwikkelen hier met 230 mensen technologie die pas over een paar jaar in producten terechtkomt. Dat doen we inmiddels voor 66 bedrijven over de hele wereld zoals Samsung, Panasonic, LG en natuurlijk onze founding partner Philips. Vaak komt het erop neer dat een klant een visie heeft en ons vraagt om daar technologie voor te ontwikkelen. Onze expertise bevindt zich vooral op het snijvlak van flexibele elektronica en ultra low power design.“

Kun je een paar voorbeelden geven?

“In ons bezoekerscentrum op de High Tech Campus laten we een drukgevoelige mat zien die draadloos communiceert met een computer. Wij zien vele toepassingen voor deze technologie. Je kunt zo’n mat bijvoorbeeld integreren in de keukenvloer voor een kastje met schoonmaakspullen. Als jij of ik erop gaan staan, krijgen we het kastje gewoon open. Maar als een kind van 10 kilo dat doet, blijft het deurtje dicht.

Ook zijn we zeer actief op het gebied van Connected Health. Om de vitale functies van patiënten 24/7 te kunnen monitoren, moeten ze nu nog vaak een oncomfortabel kastje bij zich dragen. Wij ontwikkelen pleisters die aanvoelen als een tweede huid, draadloos communiceren en veel minder energie gebruiken, waardoor je niet telkens de batterij hoeft te verwisselen. Een ander voorbeeld zijn de vouwbare telefoonschermen die dit jaar op de markt zijn gekomen. Belangrijke onderdelen van die technologie zijn hier ontwikkeld.”

Hoe belangrijk is het buitenland voor Holst?

“Wij kunnen niet zonder het buitenland; de Nederlandse markt is wat dat betreft te klein. Daarom hebben we al sinds het begin partners in Azië en Amerika, en inmiddels komt een groot deel van onze omzet uit het buitenland. Bovendien past internationalisering naadloos bij onze filosofie en ambitie. Als je tot de beste R&D-centra van de wereld wilt behoren, móet je met wereldspelers werken.

Om ervoor te zorgen dat zij hun R&D daadwerkelijk bij ons uitbesteden, gaan we dus al jaren internationaal de boer op. In het begin hebben we daarbij erg geprofiteerd van de netwerken van TNO en imec; de laatste jaren werken we veel samen met de BOM, de provincie Noord-Brabant en het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA).”

Hoe ondersteunt de BOM jullie bij internationalisering?

“Vooral in nieuwe markten hebben we continu overleg met de BOM over hoe we daar het beste kunnen opereren. Een goed voorbeeld is China. Dat is één van onze potentiële groeimarkten, maar vanwege taal- en cultuurverschillen is het lastig om hier voet aan de grond te krijgen. De BOM werkt met lokale mensen en het NFIA, waardoor ze veel contacten hebben en goed weten hoe de hazen lopen.

‘Je wordt niet alleen partner vanwege Holst, maar ook vanwege Brabant’

Ton van Mol - managing director Holst

Ook doen wij graag mee aan hun matchmaking events die vaak onderdeel zijn van missies in het binnen- en buitenland. Dat gebeurt overigens ook steeds vaker ad hoc. Onlangs kwam de BOM nog met een Taiwanese partij bij ons langs om te kijken of er een match zou kunnen zijn. We spreken ook regelmatig op events zoals de Brabant Innovation Day, waar wij een internationaal podium krijgen om Brabant te promoten en tegelijkertijd ons eigen verhaal uit te dragen. Wat dat betreft snijdt het mes heel erg aan twee kanten.”

Hoe bedoel je dat?

“De BOM wil buitenlandse bedrijven overhalen om zich in Brabant te vestigen. Als leidend R&D-centrum helpen wij om Brabant te positioneren als hét summum van hightech ontwikkeling, waardoor bedrijven zich hier eerder willen vestigen. Tegelijkertijd komen wij op deze manier met potentiële partners in contact. Ik schat dat we dankzij de samenwerking met de BOM ons buitenlandse netwerk hebben kunnen verdubbelen, en veel meer leads hebben binnengehaald. Uiteindelijk leidt dat tot nieuwe klanten.

Maar de wisselwerking gaat verder. Onze klanten worden niet alleen partner vanwege Holst; ze zoeken vaak ook een omgeving waar ze hun eigen R&D-activiteit kunnen vestigen. Als zo’n bedrijf voor Holst kiest, kan BOM Foreign Investments ze ondersteunen bij hun vestiging in Brabant. Daardoor kunnen wij een totaalpakket aanbieden van excellente R&D-resultaten én een uitstekende vestigingsomgeving, wat onze propositie alleen maar aantrekkelijker maakt.”

Welke tips heb je voor Brabantse bedrijven die net als Holst naar het buitenland willen?

“Als je serieus zaken wilt doen, heb je boots on the ground nodig. Aziatische bedrijven maken beslissingen op basis van andere criteria dan westerse bedrijven. En als je contractafspraken maakt, helpt het heel erg als je dat in hun eigen taal kan doen. Als ik een mkb-bedrijf met internationale ambities was, zou ik daarom – eventueel met andere ondernemers - op zoek gaan naar lokale mensen die de spelregels kennen en de contacten hebben. De BOM kan daarin prima als regisseur optreden.”

Ondersteuning voor bedrijven die de grens over willen

Veelbelovende bedrijven die in de topsectoren actief zijn, kunnen bij BOM International Trade terecht voor hands-on ondersteuning bij het realiseren van hun buitenlandse ambities. We leggen waardevolle contacten, leveren doelgerichte informatie over markten en organiseren introducties bij mogelijke klanten en partners. Daarbij richten we ons vooral op vier strategische markten: het Midden-Westen van de VS, Zuid-Duitsland, Jiangsu in China en Israël.

Een belangrijke ontwikkeling in 2018 was de ondertekening van het convenant Trade & Innovate NL. De komende jaren moet deze samenwerking met zeven andere publieke organisaties leiden tot een nog betere ondersteuning van Nederlandse bedrijven die de grens over willen.

Meer weten?

Wil je meer weten over deze case of BOM International Trade, neem dan contact op met:

Eelko Brinkhoff
Manager BOM International Trade
ebrinkhoff@bom.nl