De eigen bedrijfsvoering efficiënter maken en klanten commercieel interessante data bieden. Met die ambitie zet LIQAL momenteel zijn eerste stappen richting slimmer datagebruik. “We dachten: wij hebben toch ook data? Daar móeten we wat mee”, aldus CEO Jorg Raven.

LIQAL, dat in 2017 een investering ontving van onder andere de BOM, ontwerpt en bouwt tankstations voor LNG en waterstof in het zware weg- en watertransport. De installaties van het Bredase bedrijf zijn uitgerust met sensoren die voortdurend data verzamelen. “Daardoor weten we bijvoorbeeld hoe vaak en hoeveel er wordt getankt, en hoe veranderingen in de omgevingstemperatuur de tankprestaties beïnvloeden”, legt Raven uit.

“Maar er is veel meer mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van data voor preventief onderhoud. De installatie geeft dan automatisch een signaal af bij afwijkende datapatronen. Zo kun je storingen voorkomen en heb je minder mensen nodig om het systeem te monitoren. Verder zijn data over de prestaties van de installaties belangrijk voor onze sales. Als jong bedrijf is het fijn om te kunnen aantonen dat onze systemen het beter doen dan die van de concurrenten.”

Daarnaast denkt LIQAL aan het aanbieden van data aan zijn klanten, overwegend grote brandstofmaatschappijen. “Hoeveel partijen maken van de installatie gebruik, wie zijn dat, komen ze voor de eerste keer, is de tank van het voertuig dan helemaal leeg, enzovoorts? Het is eigenlijk net als met een bonuskaart in de supermarkt. Door dergelijke informatie te verzamelen, kunnen onze klanten hun marketing beter afstemmen op het gedrag van gebruikers”, aldus Raven. 

LIQAL tekent momenteel een roadmap uit: met welke data beginnen we, wat willen we volgend jaar al en wat is de stip op de horizon? “Er kan ontzettend veel, maar je moet goed afwegen hoeveel geld je wanneer investeert en of het allemaal zinvol is. Daarom zijn wij begonnen met het laaghangend fruit: een dashboard voor onderhoud van de tankinstallaties”, vertelt Raven. 

Om dit mogelijk te maken, ontwikkelt LIQAL specifieke software. Ook lopen er gesprekken met een potentiële partner die LIQAL kan ondersteunen bij het omzetten van data in waardevolle informatie. Het aantrekken van externe kennis is sowieso cruciaal, stelt Raven. “We staan nog aan het begin van onze dataverkenning. We moeten ons databeheer doorontwikkelen en kunnen daarin nog veel leren. Maar gelukkig biedt Brabant een data ecosysteem dat bruist. Ik denk dan onder andere aan de Jheronimus Academy of Data Science. We zullen hier vast snel ons licht opsteken!”

Datamaturiteit LIQAL

3 op een schaal van 1 t/m 5. LIQAL gebruikt data om de eigen bedrijfsprocessen te optimaliseren.