“Data is de fuel voor innovatie”, stelt Paul Potters, director Smart Mobility van Monotch. Bij het bedrijf uit Made, dat sinds 2015 actief is, draait alles om data voor slimme mobiliteitsoplossingen. Een enorme groeimarkt, zo blijkt: meer dan 1 miljoen mensen maken inmiddels gebruik van de datadiensten die Monotch mogelijk maakt.

Stel, je gaat met de auto naar een stad die je niet goed kent. Waar parkeer je dan? “De moderne klant wil gebruiksgemak, en dat kan via datatoepassingen”, zegt Potters. “Via een app kies je vooraf de beste beschikbare plek tegen het gunstigste tarief, je reserveert deze en betaalt automatisch voor de daadwerkelijke parkeerduur. En ter plaatse gaat direct de slagboom van de parkeergarage open omdat je kenteken wordt herkend.”

Monotch maakt dergelijke toepassingen mogelijk door parkeerdata van verschillende aanbieders te verzamelen, te combineren en op één platform aan te bieden. Afnemers zijn onder andere gemeenten, de ANWB of app-ontwikkelaars. “Garage-exploitanten zijn blij want hun parkeerplaatsen worden beter gebruikt, gemeenten zien minder ongelukken en milieuwinst, en voor klanten betekent het gebruiksgemak”, aldus Potters.

Op eenzelfde manier zorgt Monotch er bijvoorbeeld mede voor dat verkeerslichten op ‘slimme kruispunten’ sneller op groen springen bij het naderen van een groep fietsers of een ambulance met sirene. Dit is mogelijk doordat steeds meer voertuigen en wegen zijn uitgerust met sensoren die data genereren. Verder levert Monotch een grote bijdrage aan Mobility as a Service (MaaS). Dit concept moet ervoor zorgen dat reizigers zo efficiënt mogelijk van A naar B kunnen reizen. “Vanuit één pakket kun je kiezen tussen trein, bus, taxi, leenfiets of auto, en aan het eind van de maand reken je eenvoudig af via je serviceprovider. Daar gaan enorme datastromen achter schuil.”

De wereld van de slimme mobiliteit ontwikkelt zich razendsnel en dat biedt volop kansen, maar er liggen ook uitdagingen – vooral op organisatorisch vlak. “Als platform creëren we alleen meerwaarde als we data van verschillende publieke en private partijen combineren. Voor data-aanbieders – soms concurrenten van elkaar - betekent dit een flinke leap of faith, omdat ze bedrijfsinformatie op tafel leggen. Daarom kunnen dit soort trajecten veel tijd kosten.”

Een goede samenwerking is dus cruciaal, en volgens Potters biedt Brabant daarvoor de ideale voedingsbodem. “Brabant heeft de toptechnologieregio Brainport, telt veel innovatieve bedrijven, en onze provincie omarmt nieuwe initiatieven op het gebied van Smart Mobility. Bovendien hebben we in 2017 een belangrijke investering ontvangen van de BOM, waar we nog steeds waardevolle adviezen van krijgen. Wij voelen ons hier echt gesteund.”

Datamaturiteit Monotch

5 op een schaal van 1 t/m 5. Het verdienmodel, innovatie en de bedrijfsstrategie binnen Monotch zijn data-gedreven.