De digitale BOM krijgt steeds meer vorm. Informatiemanager René Krijgsman vertelt over de digitale transformatie waar hij leiding aan geeft. “Bij een organisatie als de BOM hebben mensen altijd meerwaarde.”

Wat doet een informatiemanager, en wat spreekt jou aan in die rol?

“Dit is de ideale baan voor mij. Het is een brede rol waarin ik al mijn expertise kwijt kan, en dat mag ik ook nog eens doen bij een impactgerichte organisatie die volop in beweging is. Veel mensen verwarren informatiemanagement met IT, maar het gaat verder dan dat. Ik zorg ervoor dat we onze kennis, kunde en contacten optimaal kunnen inzetten voor de Brabantse economie. En dat raakt gelijk de essentie van onze digitale transformatie: we brengen al onze informatie samen op één plek, waardoor we efficiënter en effectiever kunnen werken.”

Digitalisering is één van de grote transities van deze tijd. Wat betekent het specifiek voor de BOM en haar klanten?

“Door onze informatie beter te managen, kunnen we meer aanvragen behandelen en krijgt de klant sneller antwoord. Nu is veel informatie bij de BOM nog versnipperd over de mailboxen van individuele medewerkers. Als je alles op één platform toegankelijk maakt, kun je sneller schakelen. Uiteindelijk willen we onze kennis via een portal ook extern beschikbaar maken, zodat iedereen in het ecosysteem op elk gewenst moment toegang heeft tot relevante marktonderzoeken- en rapportages.”

De digitale transformatie van de BOM is een proces van jaren. Hoe ver zijn jullie al en wat zijn de vervolgstappen?

“In 2020 is het digitaal samenwerken via Office 365 – de eerste fase in onze digitalisering - in een stroomversnelling gekomen. Door corona en de plotselinge overstap op thuiswerken voelde iedereen bij de BOM een enorme urgentie om met de verandering mee te gaan. De volgende stap is de digitalisering van onze backoffice en frontoffice, zodat een manager bijvoorbeeld altijd inzicht heeft in zijn budgettaire ruimte. Daarna voegen we een intelligente tussenlaag toe, de zogeheten midoffice, waarmee we alle informatie kunnen combineren en analyseren.”

Door onze informatie beter te managen, kunnen we meer aanvragen behandelen en krijgt de klant sneller antwoord.

René Krijgsman, informatiemanager

Als je naar jullie digitale roadmap kijkt, waar ben je dan het meest enthousiast over?

“Ik verwacht veel van de inzet van artificial intelligence. We zijn nu nog veel tijd kwijt om scherp te krijgen wat een klant wil. Met een chatbot kun je aan het begin van het proces al veel informatie opvragen. Als je daar AI op loslaat, krijg je een goed beeld van de vraag van een potentiële partner of klant en kunnen we ze sneller aan de juiste dienstverlening koppelen. De volgende stap is dat we met AI op de behoefte van de klant gaan anticiperen. Zo kan een algoritme op basis van data-analyse inschatten wanneer een bedrijf toe is aan een volgende groeifase, zodat we proactief contact kunnen opnemen.”

Dat klinkt futuristisch. Nemen algoritmes bij de BOM straks het werk van mensen over?

“Nee, dat zie ik niet gebeuren. Onze mensen weten zoveel, dat krijg je nooit gedigitaliseerd. Ze blijven altijd nodig om de analyse van een computer te beoordelen, partijen in het ecosysteem met elkaar te verbinden en informatie over marktontwikkelingen in perspectief te plaatsen. Digitalisering werkt vooral ondersteunend, waardoor onze mensen meer tijd overhouden om toegevoegde waarde te leveren. Dat is waar dit alles om draait: slimme mensen slimmer laten werken, waardoor we meer klanten sneller en beter kunnen bedienen.”

Meer weten?