Venture building

Startups zijn een essentiële motor voor duurzame economische groei. Daarom willen we meer succesvolle Brabantse startups sneller laten doorgroeien naar een volgende levensfase. Dat is wat we met Venture Building, of beter gezegd met Venture Development, willen bereiken. BOM werkt hierop nauw samen met andere startup-partijen in Brabant, waaronder  Braventure, BSF, The Gate, B’WISE, onderwijsinstellingen en triple helix-organisaties. We werken allemaal met dezelfde methode: het Venture Building Framework, het levensfasenmodel en consistent schalen.

Zichtbaarheid

Op 25 september 2023 organiseerde BOM samen met Braventure, Brainport Eindhoven en The Gate hét startup-evenement van Nederland in Brabant: LEVEL UP. In een uitverkocht Evoluon kwamen ruim 700 startups, investeerders en andere professionals uit het startup-ecosysteem samen. Het evenement bood onder andere 16 workshops, een investeerderscafé en inspirerende keynotes. Constantijn Van Oranje-Nassau en Micky Adriaansens, minister van EZK, waren aanwezig. Ook werden de 40 meest veelbelovende startups uit Brabant uitgelicht tijdens de allereerste editie van de Brabant40-awardshow. De expertjury riep chemie-startup Relement uit Bergen op Zoom tot winnaar uit.

Het Venture Building-gedachtegoed wordt in Nederland steeds meer omarmd. In februari 2023 lanceerde BOM samen met alle ROM’s de visie Next Level Startup Ecosysteem (NLSE). Dit document beschrijft wat er nodig is om het Nederlandse startup-ecosysteem te professionaliseren. Het bestaat uit drie onderdelen: 1) methodiek en ondersteuningsprogramma’s, 2) data en 3) regionale en landelijke afstemming. In de loop van het jaar kreeg NLSE steeds meer navolging. Het Startup Readiness Program (SRP) dat door BOM is ontwikkeld, wordt landelijk toegepast. Er is een ROM-brede Venture Development-werkgroep gevormd die zich buigt over het totaal aan programma’s dat ROM’s al dan niet gezamenlijk aanbieden. Hiermee werken we aan gedeelde taal en uniformiteit. Rondom data is gestart met het project ‘Gedeelde Startup Data’ waarin ROM’s optrekken met Techleap en Invest-NL. Samen krijgen we een veel beter beeld van de Nederlandse startups, hoe ze groeien en van welke ondersteuning en financiering ze gebruik maken. Ten slotte kregen de ROM’s een goede plek aan tafel bij de vernieuwde versie van het Groeifondsvoorstel Deltaplan Valorisatie dat eind 2023 is ingediend.

Startup-begeleiding

In 2023 namen maar liefst 110 startups deel aan modules van het SRP. Dit programma begeleidt (pre)startups in hun groei naar een succesvolle scale-up en besteedt onder andere aandacht aan het valideren van het klantprobleem, het vinden van de eerste klant en het aantrekken van investeringen. BOM organiseerde elf Game, Set en Match modules bij verschillende Brabantse partners. Daarnaast ontwikkelden we de teamscan verder door en introduceerden we binnen het SRP themaspecifieke startup-programma’s over Data & AI (Data Acceleratie Plan), AgriBots en HealthTech.

Binnen BOM werkten ontwikkelaars en investeerders samen aan een Venture Development-plan voor alle startups in het BOM-investeringsportfolio, of in de aanloop naar een investering. In dat plan analyseren we welke waarde we als BOM kunnen toevoegen en welke instrumenten we willen inzetten om een startup naar een volgende proofpoint te brengen. We maken het plan en de ontwikkeling van de startup meetbaar om onze effectiviteit te kunnen bepalen. De Venture Developers van BOM zetten in 2023 een honderdtal instrumenten in bij individuele startups en scale-ups. Zij werden daarmee portfoliobedrijf. In 35% van de gevallen heeft BOM (nog) niet geïnvesteerd. Werkzaamheden omvatten het aanvragen van Brabant Startup Fonds (BSF), adviesgesprekken, helpen bij governance bij oprichting van de ventures, IP-contracten samenstellen en consortiumvorming. Bij 65% van de activiteiten gaat het over ontwikkeltrajecten richting eerste financiering of vervolgfinanciering door BOM. Daarin stippen we specifieke onderwerpen aan, zoals marktstrategie, team assessment en investeringsstrategie.

Data

De eerste versie van het Startup Ecosysteem Dashboard Noord-Brabant is sinds 2023 een feit. Hiermee wordt het Brabantse startup-ecosysteem in beeld gebracht, inclusief data over funding, groei, werkgelegenheid en investeringen. Dit zet Brabant op de kaart in binnen- en buitenland en het biedt de Brabantse partners inzicht. Het dashboard laat nu 1.400 startups, € 1,7 miljard funding en 367 investeerders zien, en de spreiding over sectoren en geografische locaties in Brabant. In 2023 hebben we de data van de eerste partners gestructureerd, de IT ontworpen en de nodige juridische afstemming verzorgd.

Vooruitblik 2024

BOM organiseert in 2024 – samen met partners – meer startup-ondersteuningsprogramma’s, om nóg meer startups te helpen doorgroeien naar een volgende levensfase. In totaal zijn er achttien modules gepland: Ready, Game, Set en Match. Een aantal daarvan zijn specifiek gericht op Data & AI. Ook ontwikkelen we nieuwe programma’s, waaronder een programma voor startups in levensfase 2 en ‘Get Funded’: een opmaat naar de juiste financiering. Daarnaast gaan we de ingezette acties in 2023 professionaliseren. Het Startup Ecosysteem Dashboard breiden we uit met meer datapunten, vanuit meer partners, en we ontwikkelen de IT verder. Venture Development-plannen gaan we inbedden in onze eigen IT systemen, om sneller tot meer inzichten te komen. Dat alles moet ook het structureel gebruik van de instrumenten bevorderen, zowel binnen als buiten BOM. Vanzelfsprekend wordt ook in 2024 een vervolg gegeven aan het grote succes van LEVEL UP.