Ook in het derde jaar van het meerjarenplan 2021-2024 hebben we onze doelstellingen ruimschoots behaald.

Ontwikkelen

Ontwikkelen valt uiteen in drie categorieën: ecosysteemontwikkeling, venture building en productontwikkeling. De projectresultaten zijn positief, zelfs beter dan voorzien. BOM slaagt erin om extra activiteiten te ontplooien en externe partijen weten ons hiervoor goed te vinden. We stellen ons proactief op en spelen (gezamenlijk) in op actuele kansen en inhoudelijke thema’s. Maar liefst 110 startups namen deel aan onze startup-programma’s.

Nieuwe projecten

26

Deelnemers in (nieuwe en lopende) projecten

50

77

Financiële omvang van projecten*

€ 3 miljoen

Verkenningen

3

4

Nieuwe portfolio ondernemingen

30

Bedrijven met deelname aan startup-programma

38

110

Edities van startup-programma's

10

11

Ontwikkelen van # nieuwe startup-programma's

4

3

• * Dit betreft enkel de projecten waarbij er sprake is van (gedeeltelijke) financiering door derden (zoals door EC).

Investeren

Door een aantal factoren, zoals schaarste aan beschikbaar talent en een terughoudende VC-markt, laten de resultaten een wisselend beeld zien. Overall heeft BOM, ondanks deze factoren, goed gepresteerd. Een aantal portfolio-ondernemingen hadden duidelijk te maken met tegenslagen in hun ontwikkeling. Bijvoorbeeld met betrekking tot het team, product of business model. BOM heeft afgelopen jaar scherpere keuzes gemaakt en besloten niet door te investeren bij te weinig perspectief.

Door de groeiende portefeuille vonden er ruimschoots meer vervolginvesteringen plaats, vaak binnen bestaande investeringssyndicaten. Deze grotere rondes leiden dan ook tot een significant hoger gecommitteerd vermogen dan vooraf als doel was gesteld. Wel lieten een aantal van deze vervolgrondes een down-round zien door het huidige investeringsklimaat. Door het hoge aantal vervolginvesteringen bleef het aantal nieuwe investeringen enigszins achter. Het totaal aantal investeringen kwam echter wel boven de doelstelling uit. Op het gebied van exits realiseerde BOM haar doelstelling en verkocht ondernemingen veelal aan strategische kopers met veel synergie. Dit leidt tot snellere doorgroei van de ondernemingen. Van de Corona-Overbruggingslening (COL) is inmiddels circa de helft terugbetaald.

Ondernemingen naar volgende Value Inflection Point

15

9

Nieuwe investeringen

20

15

Vervolginvesteringen

25

37

Gecommitteerd vermogen (incl. co-investments)*

€ 150 miljoen

€ 202 miljoen

# Exits

5

6

• * Ook projectfinanciering vanuit EFB incl. co-investments opgenomen.

Internationaliseren

Het gebrek aan ruimte en vooral energie verslechteren het Brabantse vestigingsklimaat, waardoor het aantal nieuwe vestigingen en uitbreidingen drastisch is afgenomen in 2023. Ook de onrust in Oekraïne, Israël en het Midden-Oosten zorgen voor terughoudendheid van internationale spelers. In lijn met de ‘volume to value’-strategie realiseerde BOM 70% high value-projecten; we werken steeds meer samen met bedrijven die waarde toevoegen aan de innovatieve ecosystemen. Op handelssamenwerking organiseerde BOM veel bedrijfsbezoeken, evenementen, missies, beurzen en matchmaking. Het meerjarig programmeren op unieke markt-thema combinaties werpt zijn vruchten af.

Confirmeren van nieuwe projecten

35

20

High value projecten (% van totale aantal)