Beleid

Lees hier meer over de missie en strategie van BOM.

Gang van zaken

Zaken als netcongestie, schaarste in ruimte en talent en geopolitieke kwesties hebben stevige invloed op de marktomstandigheden. Ondanks de uitdagingen heeft BOM binnen de goedgekeurde financiële ruimte goed gepresteerd en haar KPI-doelstellingen behaald in 2023.

Langs de lijn van de kerncompetenties resulteert dit in 26 nieuwe ontwikkelprojecten, 52 investeringen (nieuw en vervolg) en 20 internationale landingen. De 6 exits resulteerden in wederom een positieve verkoopopbrengst van € 22,4 miljoen. Met de toepassing van het door BOM ontwikkelde waardecreatiemodel wordt de impact van onze activiteiten steeds beter zichtbaar, resulterend in een impactverslag, gemeten naar de Sustainable Development Goals. In de derde tranche van het Nationaal Groeifonds (NGF) was BOM direct of indirect betrokken bij negen groeifondsaanvragen, waarvan er inmiddels zes (voorwaardelijk) zijn toegewezen. Ook heeft BOM uitvoering gegeven aan de zeven NGF-projecten die in de eerdere tranches goedkeuring kregen. Daarnaast zijn in samenwerking met de provincie Noord-Brabant verschillende innovatiecoalities opgewerkt, zoals op het gebied van MedTech en solar.

De goede resultaten in deze uitzonderlijke tijden heeft BOM enkel kunnen boeken dankzij een volwassen (interne) organisatie. Er staat een sterke basis aangevuld met een groeiende flexibele schil. De flexibele schil is ingericht op basis van opdrachten en projecten die additionele financiering ontvangen. De oorsprong van deze financiering varieert: dit kan vanuit de innovatiecoalities, de ROM 3.0 of uit Europese middelen komen. Om hier als organisatie in mee te groeien heeft ook Business Insights & Control een flinke stap gemaakt door de besturing en governance voor de processen te realiseren. Het werken met een sterk team, aangevuld met partnerships en additionele financiering, past goed bij de koers van de BOM om slagvaardig en flexibel te zijn. Dit alles om slimmer te werken en onze doelgroep nog beter te bedienen.

Voorgaande verwachtingen

Het jaar 2023 kenmerkte zich door grote onzekerheid, dit was vooraf al de verwachting. Zo leek de coronacrisis een afgesloten hoofdstuk, maar werd deze opgevolgd door nieuwe crises zoals de situatie in Oekraïne. De slagkracht en flexibiliteit van de BOM zijn noodzakelijk om goed in te kunnen spelen op de veranderende omstandigheden. Daarbij neemt de BOM de rol van verbinder en vernieuwer aan. In 2023, het jaar waarin BOM 40 jaar bestaat, heeft BOM met de ingezette initiatieven, zowel private als publieke partijen verder gebracht. Denk hierbij aan de totstandkoming van een gezamenlijke Brabantse agenda met de triple helix organisaties. In navolging van het DeepTechFund wilde BOM passende (private) financiering voor MedTech katalyseren. Samen met de andere ROM's leidt BOM een propositie om het Energie & Klimaat fonds landelijk te benutten. In navolging van de nieuwe NFIA-strategie heeft BOM de aanpak op Foreign Investments vernieuwd en is kritisch op de toegevoegde waarde (value) die een bedrijf Brabant biedt. Deze aanpak is in lijn met de bevindingen in de landelijke ROM evaluatie die een positief beeld geeft over het functioneren van de ROM's en tevens handvatten biedt voor enkele verbeteringen. Voor deze, en andere nieuwe initiatieven is het belangrijk dat we bij onze partners ‘top of mind’ zijn. Daarom hebben we in 2023 nog meer aan onze zichtbaarheid gewerkt. De impact van onze activiteiten willen we meetbaar maken en vergroten, dit leidt tot het maken van keuzes in activiteiten.

Organisatieprofiel

De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij Holding B.V. (BOM Holding B.V.) is een besloten vennootschap waarvan de provincie Noord-Brabant (PNB) 100% van de aandelen houdt. Binnen de groepsstructuur participeert het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) in twee vennootschappen (BOM Business Development & Foreign Investments B.V. en BOM Capital I B.V.) met een minderheidsbelang van 49,9%.

De activiteiten van BOM zijn ondergebracht in werkmaatschappijen die onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van BOM Holding B.V. vallen. Alle dochterondernemingen hebben een specifieke taak en zijn gericht op het leveren van kennis en innovatieondersteuning of het verstrekken van risicodragend kapitaal.

BOM houdt kantoor in Tilburg en heeft een lokale vertegenwoordiging van één persoon in Nanjing (Jiangsu, China). Bijlage 3 bevat een overzicht van de juridische structuur.

Activiteiten en doelstellingen

Samen met ondernemers, kennisinstellingen en publieke organisaties jagen we de economie aan door te ontwikkelen, investeren en internationaliseren. BOM richt zich op startups en scale-ups die de ambitie én de potentie hebben om grote impact te genereren voor de Brabantse economie, op de maatschappelijke thema’s waar de BOM voor staat.

BOM is een echte netwerkorganisatie. We onderhouden nauwe contacten met onze beide aandeelhouders, met de triple helix-partners (REWIN, Brainport Development, Midpoint Brabant en AgriFood Capital), de kennisinstellingen, Braventure, Brabant Startup Fonds, het mkb, bedrijfsleven en gemeenten. Op landelijk vlak wordt onder meer intensief samengewerkt met de andere regionale ontwikkelingsmaatschappijen en organisaties als Techleap.nl, Invest-NL en Invest International. Internationaal is er veel contact met buitenlandse bedrijven, Nederlandse ambassades en consulaten, de Chinese provincie Jiangsu, het automotive-cluster in Baden-Württemberg, Netherlands Foreign Investments Agency (NFIA) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Interne rollen en verantwoordelijkheden

De kerncompetenties - ontwikkelen, investeren en internationaliseren – zetten we steeds vaker integraal in bij het aanjagen van de transities binnen de thema’s Klimaatneutrale Energieoplossingen, Duurzame Voedselsystemen, Gezonde Toekomst en Kansrijke Sleuteltechnologieën. De kerncompetenties zijn ondergebracht in zogeheten businessteams. Binnen de themateams werken collega’s uit de verschillende businessteams samen aan het realiseren van onze ambities.

Het managementteam (MT) bestaat uit vier managing directors en de algemeen directeur. Samen dragen ze zorg voor de operationele voortgang van de gehele BOM-organisatie. Het MT is tevens verantwoordelijk voor de realisatie van de doelstellingen op het niveau van de thema’s. De directeur is eindverantwoordelijk voor het bewaken van de koers, de toekomststrategie en de beleidsmatige en financiële kaders van BOM. Zij legt hierover verantwoording af aan de raad van commissarissen (RvC) en de aandeelhouders. De RvC houdt toezicht en staat de directie met raad terzijde. Zie voor meer informatie het hoofdstuk Governance.

Managementaanpak

Binnen de kaders van het meerjarenplan 2021-2024 stellen we – samen met beide opdrachtgevers – jaarlijks onze ambities, doelstellingen en KPI’s vast. Gedurende het kalenderjaar monitoren we elk kwartaal de voortgang op de KPI’s en de materiële onderwerpen. Dat doen we zowel intern als extern, met de RvC en onze opdrachtgevers. We beoordelen hoe de financiële en niet-financiële resultaten zich (kwantitatief en kwalitatief) ontwikkelen. Op basis van die inzichten beoordelen we of er bijsturing nodig is, trekken we lessen, of bereiden we beleidsaanpassingen voor de toekomst voor. Dit alles leggen we vast in de halfjaarlijkse rapportage. In de kwartaalbijeenkomsten met de aandeelhouders is ruimte om hierover in gesprek te gaan.

In onze besturingsfilosofie dragen de businessteams een gedeelde verantwoordelijkheid voor de resultaten op de verschillende materiële onderwerpen. Het MT kent een collectieve verantwoordelijkheid en speelt hierin een coördinerende rol.

Stakeholders

Onze stakeholders zijn alle partijen die een rol spelen in ons proces van waardecreatie of een belang hebben bij onze dienstverlening. De directie, het management en de medewerkers van BOM staan dagelijks in contact met deze stakeholders.

De tabel in bijlage 2 geeft inzicht in de vorm, doelstellingen en resultaten van de dialogen met onze belangrijkste stakeholdergroepen.