De eigen auto laten staan en vaker met het ov, een elektrische deelauto of de fiets: dat is de inzet van het nieuwe mobiliteitsplan van de BOM. HR-manager Berthe Pleging-Koning legt uit waarom het plan er moest komen, wat medewerkers ervan merken en hoe portfoliobedrijf Amber een sleutelrol speelt.

Sinds begin 2021 heeft de BOM een mobiliteitsplan. Waarom hebben jullie zo’n plan nodig?

“Als je impact wilt maken, hoort dit er gewoon bij. De BOM is de aanjager van verduurzaming van de Brabantse economie. Dat moet je ook terugzien in hoe we ons werk doen. Bovendien is duurzaam reizen al geruime tijd een wens van onze medewerkers. Zo kregen we steeds vaker vragen over een fiets van de zaak. Dat vind ik het mooie van dit plan. We dragen niet alleen bij aan CO2-reductie, maar stimuleren met een vergoeding voor fietsen en wandelen van en naar het werk ook de vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers.”

Als onderdeel van het plan krijgen medewerkers met een onzuinige auto een veel lagere kilometervergoeding. Hoe is hier intern op gereageerd?

“Ik heb nog geen enkele negatieve reactie ontvangen. En dat verbaast me niets: we zijn er allemaal van doordrongen dat zwaar vervuilende auto’s niet passen bij een impactgedreven organisatie als de BOM. Wat ook helpt, is dat we goede alternatieven bieden. Voorheen had je alleen de keuze tussen de eigen auto en de trein. Daar zaten geen smaken tussen. Nu bepalen medewerkers per reis zelf wat het handigste vervoersmiddel is. Iedereen bij de BOM heeft een eersteklas NS-Business Card en als je toch een auto nodig hebt, kun je via een app eenvoudig een elektrische deelauto van Amber reserveren.”

Het plan richt zich vooral op wegverkeer. Hoe zit het eigenlijk met vliegen?

“Onze vliegkilometers zijn beperkt, omdat we ons werk vooral in Nederland doen. Maar met Foreign Investments en International Trade zijn we natuurlijk ook internationaal actief. Het afgelopen jaar heeft laten zien dat digitale middelen uitkomst kunnen bieden, maar tegelijkertijd blijft het belangrijk om relaties fysiek te bezoeken. Wij maken altijd een bewuste afweging of een vliegreis essentieel is en kijken ook naar mogelijkheden voor CO2-compensatie.”

Berthe Pleging-Koning, HR-manager

Wat betekent het mobiliteitsplan voor jou persoonlijk?

“Bij de BOM blijven we na corona deels vanuit huis werken, waardoor we sowieso minder kilometers zullen maken. En als we reizen, doen we dat zo duurzaam mogelijk. Zelf hebben wij thuis inmiddels één van onze twee auto’s de deur uit gedaan. Voor corona kwam ik al een tijdje met de fiets naar het werk en pakte ik een Amber voor externe bezoeken. Als je ergens met zo’n wit-oranje auto komt aanrijden, heb je gelijk een gesprek. Het is leuk om te vertellen dat Amber een participatie van ons is en dat we als klant zo actief gebruik maken van hun diensten. Dat maakt me echt trots.”